top of page

You never get a second chance to make a first impression

En dat bedoel ik anders dan jij vermoedelijk denkt.


Uiteraard wil je goed voor de dag komen en een goede indruk etc. nalaten – echter vind ik het belangrijk om proactief heel goed na te denken over wat de indruk is die je wilt achterlaten wanneer het gaat over je werkethiek.


  • Stuur jij je offerte op zaterdag? Dan is de eerste indruk van jouw klant misschien dat je standaard op zaterdag werkt en dus ook beschikbaar bent.

  • Ben jij super flexibel in het inplannen van die eerste afspraak? Dan lijkt het wel een verworven recht dat het altijd zo flexibel is.

  • Verstuur je jouw rapport één dag na jullie afspraak? Dan verwacht de klant dat erna telkens ook zo snel.


Ik kan nog 10 voorbeelden geven, maar: You know where I’m going.


Belangrijk dus om voor jezelf te bepalen wat een aantal ‘werkregels’ zijn of een ‘gedragscode’ die je wilt hanteren m.b.t. jouw werkethiek.


  • Wanneer ben je wel/niet bereikbaar?

  • Wat is het beste communicatiekanaal?

  • Wat zijn jouw werktijden?


Geef dus vanaf de start goed jouw grenzen aan – anders wordt het nadien alleen maar lastiger. En dan worden dat zogenaamde ‘legacy’-klanten die je nog meeneemt, maar eigenlijk werk je al lang niet meer op die manier. Die bedien je dan vermoedelijk ook met minder plezier of je kijkt er zelfs tegenop, wat je service ook niet ten goede komt natuurlijk. En zo kom je makkelijk in een vicieuze cirkel terecht. Want wanneer daarop dan feedback komt, is de kans reëel dat die klant de stempel krijgt 'lastige klant' terwijl je ook in de spiegel kan kijken en kan beseffen dat je onvoldoende heldere afspraken hebt gemaakt vanaf de start.


Dus wanneer je hiermee aan de slag wilt, bepaal dan eens een aantal werkprincipes die voor jou belangrijk zijn.


Denk bewust na over wat de eerste (werk)indruk is die jij wilt achterlaten.

Comments


bottom of page